главная страница   
Редакционный совет
Редакционная коллегия
Этические принципы
Информация для авторов
Порядок рецензирования рукописей статей

Содержание номеров
годы номера
2016 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
2017 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
2018 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Архив

Астахова Людмила Викторовна, Южно-Уральский государственный университет  доктор пед. наук, профессор, профессор кафедры защиты информации Южно-Уральского государственного университета (Челябинск)
Lyudmila Astakhova, South Ural State University, Chelyabinsk, Russia, Dr. Sc. (Pedagogy), Professor, Chair for Information Security, South Ural State University, lvastachova@mail.ru, 76, Lenin prosp., 454080 Chelyabinsk, Russia
Когнитивная среда современной научной библиотеки: понятие и структура
The cognitive environment of modern scientific libraries: The concept and structure

Обоснована актуализация когнитивного подхода к библиотеке и библиографии в период трансформации информационного общества в когнитивное. Отражены некоторые современные направления российских и зарубежных исследований когнитивных аспектов деятельности научных библиотек. Определены структура когнитивной деятельности научной библиотеки, её цель, субъекты, объекты, процессы, средства и результаты. На основе понятия когнитивной деятельности впервые обосновано понятие когнитивной среды научной библиотеки как антропогенной части её информационного пространства, в которой взаимодействуют и самоорганизуются субъекты и объекты когнитивных процессов, поддерживаемых когнитивной инфраструктурой и связанных с поиском, обработкой, созданием и хранением знания. Определена структура когнитивной среды научной библиотеки: её составляющие предназначены для невербальной передачи скрытого знания; превращения нового неявного знания в явное, явного знания в скрытую форму; тиражирования созданных библиографических продуктов. По признаку когнитивных объектов выделены содержательная и инструментальная составляющие когнитивной среды. Показаны специфические особенности структурных составляющих. Уделено внимание императиву развития когнитивных коммуникаций библиотечного специалиста в создаваемой им когнитивной среде научной библиотеки, а также - его интеграции как когнитивного субъекта в информационно-технологичное интернет-пространство. Статья выполнена при поддержке Правительства РФ (Постановление № 211 от 16.03.2013 г.), соглашение № 02.A03.21.0011.

The relevance of the cognitive approach to the libraries and bibliography in the period of the society transformation from the information to the cognitive one is substantiated. Several trends in Russian and foreign studies of cognitive aspects of academic libraries activities are identified. The structure of library cognitive activities, their subjects and objects, processes, instruments and results are described. For the first time, based on the concept of cognitive activities, the author introduces the concept of the scientific library cognitive environment that is defined as an anthropogenic component of the library’s information space where cognitive objects and subjects are interacting and self-organizing being supported by cognitive infrastructure and related to information retrieval and processing, knowledge storage and preservation. The structure of the scientific library cognitive environment is defined based on the system of knowledge processes transformation; the environment components are intended for nonverbal transmission of implicit knowledge; conversion of implicit knowledge into explicit knowledge; distribution of bibliographic products; translation of explicit knowledge into the implicit form. The content and instrumental components of the cognitive environment are specified on account of cognitive objects. Specific features of the components are described. The author argues that there is the demand for developing librarian’s cognitive communications within the evolving scientific library cognitive environment and integration of librarians, being cognitive objects themselves, into the information technological Internet space. The article is sponsored by the RF Government (Order № 211 of March 16, 2013), Agreement № 02.А03.21.0011).


Полтавская Е. И., Научная музыкальная библиотека им. С. И. Танеева 
Elena Poltavskaya, S. I. Taneyev Research Musical Library of Petr Tchaikovsky Moscow State Conservatory, Moscow, Russia, Dr. Sc. (Pedagogy), Head, Collection Storage Department, S. I. Taneyev Research Musical Library of Petr Tchaikovsky Moscow State Conservatory, poltavskaya.elen@gmail.com, 13/6, Bolshaya Nikitskaya st., 125009 Moscow, Russia
Типологизация - процесс первичного упорядочивания библиотек
Classification for the primary library ranking

Рассмотрена проблема группировки библиотек; дана характеристика типологизации; проанализировано понятие «тип» как совокупность многообразных форм существования данного предмета. Отмечено, что типологизация (приведение к типу) должна способствовать отбору всех существующих форм типологизируемого предмета и выявлению сущности типа - устойчивого комплекса необходимых признаков типологизируемого предмета. Идеализированный конструкт библиотеки Ю. Н. Столярова трактуется как теоретический тип библиотеки, позволяющий отграничить предмет изучения библиотековедения от иных «библиотек». Теоретическому типу библиотеки соответствует единичное понятие (понятие-тип) «библиотека». Элементам-признакам, входящим в состав идеализированной конструкции «Библиотека Столярова», соответствуют родовые понятия. Возможностью различной группировки четырёх элементов этой мысленной конструкции объясняется существование нескольких реальных библиотечных форм - системных объектов с разной структурой. Выявлены две основные библиотечные формы (два подтипа), которые отличаются друг от друга структурно: библиотеки общественного и личного пользования. Типология библиотек определена как результат отбора всех форм, в которых могут существовать реальные библиотеки, в соответствии с их теоретическим типом - «Библиотекой Столярова» - идеальным конструктом из четырёх элементов.

The problem of libraries classification is examined; classification is characterized; the term “type” as the aggregate diverse forms of an object is analyzed. Classification process is to support the selection of every form of the objects being classified and to reveal the essence of the type as a stable system of essential features of the subject being classified. Yu. Stolyarov’s idealized construct of a library is interpreted as a library theoretical type which enables to divide the study subject in the library science from other “libraries”. The library theoretical type corresponds with the singular concept (concept-type) of the library. The characteristic elements of the idealized construct of “Stolyarov’s library” correspond with generic concepts. Various groupings of the four elements of this mental construction determine the existence of several real library forms as the system objects of different structure. Two main library forms (two subtypes) are specified that differ in their structure: i. e. public and private libraries. Library typology is defined as a result of real library form selection in accordance with their theoretical type - the ideal construct made of 4 elements, i. e. Stolyarov’s library.


Гончарова Виктория Владимировна, Санкт-Петербургский государственный экономический университет, Санкт-Петербургский институт культуры  канд. пед. наук, доцент Санкт-Петербургского государственного экономического университета, докторант кафедры документоведения и информационной аналитики Санкт-Петербургского института культуры и искусств
Victoria Goncharova, Petersburg State University of Economics, St. Petersburg State Institute of Culture Saint-Petersburg, Russia, Cand. Sc. (Pedagogy), Associate Professor of the Department of the English Language and Translation at St. Petersburg State University of Economics, doctoral student of St. Petersburg State Institute of Culture, souris13@yandex.ru, 21, Sadovaya st., 191023 St. Petersburg, Russia
Видовое многообразие справок лексикографической направленности
The diversity of lexicographic references

В статье представлена типо-видовая классификация справок лексикографической направленности на основе предпринятого автором детального анализа архивов выполненных справок. Выполненная виртуальная справка лексикографической направленности - это результат совместной работы библиографов и лексикографов. Данный вид справки занимает особое место в справочно-библиографическом обслуживании пользователей. Основные информационные особенности рассмотренного вида справок - полифункциональность и видовое многообразие. Особое внимание в статье уделено подвидам справок лексикографической направленности, приведены их примеры. Освещены возможные лексикографо-библиографические виды работы, осуществляемые современной библиотекой в виртуальной среде для самообразования и самообслуживания читателей, активного использования лексикографических информационных ресурсов. Статья дополнена таблицей, отражающей типо-видовую классификацию выполненных виртуальных справок лексикографической направленности.

Based on the author’s detailed analysis of the archive of completed references, the specific classification of lexicographic references is introduced. The virtual lexicographical references are the result of joint efforts of bibliographers and lexicographers. This type of reference holds a specific place in bibliographic reference user service. Polyfunctionality and specific diversity make information specific features of this type of references. The focus is made on the subtypes of the lexicographic references; the examples are provided. Potential lexicographical and bibliographic services are suggested for the libraries’ virtual environment to support user self-education and self-service and intensive use of lexicographic information. The article is complemented by the table to present the classification of lexicographic virtual references.


Гендина Наталья Ивановна, Кемеровский государственный институт культуры  доктор пед. наук, профессор, директор НИИ информационных технологий социальной сферы Кемеровского государственного института культуры, заслуженный деятель науки РФ
Natalya Gendina, Kemerovo State Institute of Culture, Kemerovo, Russia, Dr. Sc. (Pedagogy), Professor, Director, Research Institute of Information Technologies for Social Sphere, Kemerovo State Institute of Culture, Honored Scientist of the Russian Federation, gendina@inbox.ru, 17, Voroshilov st., 650056 Kemerovo, Russia
Колкова Надежда Ивановна, Кемеровский государственный институт культуры  канд. пед. наук, доцент, профессор кафедры технологии автоматизированной обработки информации Кемеровского государственного института культуры, заслуженный работник культуры РФ
Nadezhda Kolkova, Kemerovo State Institute of Culture, Kemerovo, Russia, Cand. Sci (Pedagoagy), Professor, Chair for Automated Information Processing Technology, Kemerovo State Institute of Culture, Honored Cultural Worker of the Russian Federation, kolkovani@mail.ru, 17, Voroshilov st., 650056 Kemerovo, Russia
Библиотека в едином информационном пространстве: необходимость создания электронных путеводителей по интернет-ресурсам
Libraries in the single information space: The demand for building digital guides of the Internet-resources

Рассмотрены вызовы информационного общества и изменения в мире библиотек. Чтобы не оказаться «лишним звеном» в эпоху интернета, библиотекам предложено модернизировать цифровой контент, который они предоставляют пользователям. Обсуждены результаты изучения блока информации о коренных малочисленных народах на сайтах центральных библиотек субъектов Российской Федерации. Особое внимание уделено электронным путеводителям по интернет-ресурсам, которые в современных условиях должны стать для пользователей проводником не только в фонде отдельной библиотеки, но и в мире интернета. Приведена многоаспектная классификация электронных путеводителей, разрабатываемых библиотечно-информационными учреждениями. Выявлены типичные недостатки электронных путеводителей, создаваемых библиотеками: неполнота информации о составе контента, отсутствие оценки сервисных возможностей интернет-ресурса, а также рекомендаций по его использованию в определённых целях. Предложено взять за основу разработки электронных путеводителей по интернет-ресурсам интегрированную технологию создания электронных информационных ресурсов и дополнить её технологиями библиографической (информационно-аналитической) деятельности. Сделан вывод о необходимости создания специальной методики аннотирования интернет-ресурсов, учитывающей информационные потребности удалённых пользователей.

The challenges of the information society and changes in the library world are discussed. Not to be a spare wheel in the Internet era, the libraries should upgrade the digital content they offer their users. The authors review the results of their study of information on indigenous peoples on the websites of the RF central regional libraries. Special attention is given to the digital guides of the Internet-resources that can potentially become not only the guides to library collections but also to the whole world of the Internet. The multifacet classification of digital resources generated by the libraries is suggested. Typical drawbacks of library digital guides are revealed, i. e. incomplete information on the content, lacking Internet-resource services assessment and recommendations for their specific use. The authors suggest to apply the integrated technology of building digital resources as the basis for digital guides generation and to supplement it with bibliographic (information and analytical) technologies. The authors conclude on the necessity for special methods of Internet-resource abstracting relevant to remote users information demands.


Мосичева И. А., НИУ «Московский энергетический институт» 
Irina Mosicheva, University «Moscow Power Engineering Institute», Moscow, Russia, Cand. Sc. (Technology), Associate Professor, National Research University «Moscow Power Engineering Institute», mosicheva1@mail.ru, 14, Krasnokazarmennaya st., 111250 Moscow, Russia
Парфенова С. Л., Российский НИИ экономики, политики и права в научно-технической сфере (Москва) 
Svetlana Parfenova, Russian Research Institute for Economy, Policy and Law in Sci-tech Sphere, Moscow, Russia, Cand. Sc. (Economics), First Deputy Director, Head of the Department for Sci-tech Policy Problems and Science Development, Russian Research Institute for Economy, Policy and Law in Sci-tech Sphere (Moscow), parfyonova.s.l@yandex.ru, 50А, bldg. 6, Zemlyanoy Val st., 105064 Moscow, Russia
Долгова Владислава Николаевна, Российский НИИ экономики, политики и права в научно-технической сфере (Москва)  канд. экон. наук, доцент, заведующая сектором социально-экономических проблем развития научно-технологической сферы Российского научно-исследовательского института экономики, политики и права в научно-технической сфере (Москва)
Vladislava Dolgova, Russian Research Institute for Economy, Policy and Law in Sci-tech Sphere, Moscow, Russia, Cand. Sc. (Economics), Associate Professor, Head, Sector for Socio-economic Problems of Sci-tech Sphere Development, Russian Institute for Economics, Policy and Law in Science and Technology, vlada8@bk.ru, 50А, bldg. 6, Zemlyanoy Val st., 105064 Moscow, Russia
Безроднова Карина Андреевна, Российский НИИ экономики, политики и права в научно-технической сфере (Москва)  инженер-исследователь Российского научно-исследовательского института экономики, политики и права в научно-технической сфере (Москва)
Karina Bezrodnova, Russian Research Institute for Economy, Policy and Law in Sci-tech Sphere, Moscow, Russia, Research Engineer, Russian Institute for Economics, Policy and Law in Science and Technology, _.karina._@mail.ru, 50А, bldg. 6, Zemlyanoy Val st., 105064 Moscow, Russia
Лягушкина Е. А., Российский НИИ экономики, политики и права в научно-технической сфере (Москва) 
Elena Lyagushkina, Russian Research Institute for Economy, Policy and Law in Sci-tech Sphere, Moscow, Russia, Reseacher, Russian Institute for Economics, Policy and Law in Science and Technology, elen.boon@gmail.com, 50А, bldg. 6, Zemlyanoy Val st., 105064 Moscow, Russia
Богатов Виктор Владимирович, Российский НИИ экономики, политики и права в научно-технической сфере (Москва)  научный сотрудник Российского научно-исследовательского института экономики, политики и права в научно-технической сфере (Москва)
Victor Bogatov, Russian Research Institute for Economy, Policy and Law in Sci-tech Sphere, Moscow, Russia, Researcher, Russian Institute for Economics, Policy and Law in Science and Technology, d-benz.92@mail.ru, 50А, bldg. 6, Zemlyanoy Val st., 105064 Moscow, Russia
Халтакшинова Н. В., Российский НИИ экономики, политики и права в научно-технической сфере (Москва) 
Nadezhda Khaltakshinova, Russian Research Institute for Economy, Policy and Law in Sci-tech Sphere, Moscow, Russia, Researcher, Russian Research Institute for Economy, Policy and Law in Sci-tech Sphere, nadya0195@gmail.com, 50А, bldg. 6, Zemlyanoy Val st., 105064 Moscow, Russia
Коробатов В. Я., Российский НИИ экономики, политики и права в научно-технической сфере (Москва) 
Vladimir Korobatov, Russian Research Institute for Economy, Policy and Law in Sci-tech Sphere, Moscow, Russia, Researcher, Russian Institute for Economics, Policy and Law in Science and Technology, vkorobatov@mail.ru, 50А, bldg. 6, Zemlyanoy Val st., 105064 Moscow, Russia
Михайленко И. В., ГПНТБ России 
Irina Mikhailenko, Russian National Public Library for Science and Technology, Moscow, Russia, Head of Prospective Research and Special Projects Department, Russian National Public Library for Science and Technology, irimikhaylenko@gmail.com, 17, 3rd Khoroshevskaya st., 123436 Moscow, Russia
Метод прогнозирования числа публикаций на основе интегрального показателя по данным Web of Science и Scopus
Forecasting the number of publication based on Web of Science and Scopus data integral index

Цель представленного в статье исследования - формирование релевантного инструментария расчёта и прогноза совокупного числа публикаций российских исследователей на основе данных двух глобальных систем научного цитирования - Web of Science и Scopus - с дедубликацией по Цифровым идентификаторам объекта, используемым в обеих системах. Определены задачи, которые необходимо решить для достижения этой цели: выбор способа прогнозирования числа научных статей, индексируемых в Web of Science в рамках метода «прогнозирование назад»; разработка интегрального показателя расчёта числа публикаций на основе данных Web of Science и Scopus; расчёт и прогноз числа научных статей и публикаций по странам G7 и BRICS до 2021 г. с помощью разработанного наукометрического инструментария на основе данных Web of Science и Scopus. В статье предложен принципиально новый способ расчёта интегрального показателя числа публикаций по данным Web of Science и Scopus, исключающий дублирование при учёте публикаций. Статья содержит расчёт по странам G7 и BRICS совокупного числа научных статей и публикаций (по данным Web of Science и Scopus) за период с 2007 г. по 2016 г. и прогноз до 2021 г. Исследование выполнено в рамках государственного задания Министерства образования и науки Российской Федерации «Мониторинг и анализ публикационной и патентной активности российской и мировой науки в целях обеспечения реализации государственной научно-технической политики» (проект № 28.12616.2018/12.1).

The study is completed within the framework of the state order of the Minstryof Education and Science of the Russian Federation “Monitoring and analysis of publication and patent activities in Russian and global science to support the national policy in science and technology” (Project No. 28.12616.2018/12.1). The authors aim at building relevant instruments for assessing and forecasting the total amount of Russian science publication based on the data of two global science citation systems, i. e. Web of Science and Scopus, with de-duplicating by digital object identifier used in both systems. The related tasks are defined: selection of the method to forecast the number of Web of Science indexed articles within the “back forecast” method; development of integral index to calculate the number of publication based on Web of Science and Scopus data; calculation and forecast of the number of articles and publications by G7 and BRICS states up to the year 2021 with scientometric methods based on Web of Science and Scopus data. The authors suggest a conceptually new method to calculate the integral index of publications based on Web of Science and Scopus data to exclude duplication. The total number of academic articles and publications (based on Web of Science and Scopus data) is calculated for the period 2007-2016, and the forecast is provided up to the year 2021.


Парамонова И. Е., Санкт-Петербургский государственный институт культуры 
Irina Paramonova, St. Petersburg State Institute of Culture, St. Petersburg, Russia, Postgraduate student, St. Petersburg State Institute of Culture, Head of Archival and Library Department, All-Russian Research, Project and Technological Institute of Electrical Engineering, par.ira@mail.ru, 7, Millionnaya st., 191186 St. Petersburg, Russia
Бабушкина Юлия Владимировна, Санкт-Петербургский государственный институт культуры  старший преподаватель Санкт-Петербургского государственного института культуры
Yulia Babushkina, St. Petersburg State Institute of Culture, St. Petersburg, Russia, Senior Lecturer, St. Petersburg State Institute of Culture, kaf.nti@gmail.com, 7, Millionnaya st., 191186 St. Petersburg, Russia
Традиции и современность в библиотечном образовании
Traditions and the present in library and information education

Представлен обзор работы ежегодной научно-методической конференции «Непрерывное библиотечно-информационное образование», которая прошла на библиотечно-информационном факультете Санкт-Петербургского государственного института культуры в марте 2018 г. В работе конференции приняли участие преподаватели и студенты института, руководители библиотек, а также специалисты в сфере библиотечно-инфор­мационного образования ближнего и дальнего зарубежья. В 2018 г. Санкт-Петербургский государственный институт культуры отмечает столетний юбилей, поэтому центральной темой конференции была выбрана история формирования научно-педагогических школ факультета. В докладах участников было рассмотрено понятие «научно-педагогическая школа» и даны характеристики этого феномена. Представлены научно-педагогические школы основных выпускающих кафедр библиотечно-информационного факультета. Зарубежные коллеги в своих выступлениях осветили современное состояние библиотечно-информационного образования. Были представлены промежуточные результаты исследования ИФЛА, проведённого в 2017 г.

The authors review the annual scientific and methodological conference “Continuous library and information education” held by the Library and Information Department of St. Petersburg State Institute of Culture, on March 22-23. The Institute faculty, students, librarians and professionals in library and information education from near and far abroad of Russia participated in the Conference. In 2018, St. Petersburg State Institute of Culture celebrates its 100th anniversary, therefore the Conference focused on the history of schools of pedagogical sciences of the department. The presenters were examining the term “school of pedagogical science” and characterizing the phenomenon. The schools of sciences of the core chairs of the Institute’s Library Department were represented. The paper by Irina Pilko highlighted the development of Kemerovo library scientific school. Foreign colleagues spoke on the current trends in the library and information education. The IFLA 2017 study intermediate results were presented.