Астахова Людмила Викторовна, Южно-Уральский государственный университет  доктор пед. наук, профессор, профессор кафедры защиты информации Южно-Уральского государственного университета (Челябинск)
Lyudmila Astakhova, South Ural State University, Chelyabinsk, Russia, Dr. Sc. (Pedagogy), Information Protection Chair, South Ural State University, lvastachova@mail.ru, 76, Lenin ave, 454080 Chelyabinsk, Russia
Когнитивная парадигма в современной библиографической науке
The cognitive paradigm in the modern bibliographic studies

Обоснована когнитивная парадигма библиографоведения в современном обществе в период его эволюции из информационного в когнитивное. Показаны истоки и развитие научной рефлексии этой парадигмы в библиотечно-библиографической науке. Представлены ключевые компоненты теоретического ядра когнитивной парадигмы библиографоведения - миссия, концепт, научные понятия, определяющие библиографию как когнитивный социальный институт. Социальная миссия библиографии определена как обеспечение преодоления индивидуальными и коллективными субъектами общества когнитивного разрыва в период перехода общества от информационного этапа к когнитивному. В статье подчёркнуто, что востребованность библиографии резко возрастёт, если она сможет реализовать и повысить свой когнитивный потенциал, стать полноправным, самостоятельным субъектом производства и распространения знания - концепта когнитивной парадигмы библиографоведения. Продемонстрировано, что библиография способна реализовать все процессы трансформации знания: социализации, экстернализации, комбинирования и интернализации. Библиография в контексте когнитивной парадигмы определена как когнитивный институт общества знания, направленный на производство и распространение библиографического знания - знания о системных аспектах смыслового контента документированного знания. Аргументирована необходимость усиления когнитивизации библиографической деятельности библиотеки, показаны формы и методы интеллектуализации её когнитивно-информационной деятельности. Статья подготовлена при поддержке Правительства РФ (Постановление № 211 от 16.03.2013 г., соглашение № 02. А03.21.0011).

The bibliography cognitive paradigm is substantiated as essential for the modern society evolving from the being information to the cognitive one. The origins and development of the paradigm reflection in the library and bibliographic studies are discussed. The key components of the cognitive paradigm theoretical core of bibliography, namely mission, concept, terms, that make bibliography a cognitive social institution, are examined. The bibliography social mission is defined as overcoming the cognitive gap by individual and collective society actors during the transition from the information to the cognitive stage. The relevancy of bibliography would rise significantly if it increases its cognitive potential and proves to be fully fledged, independent generator and distributor of knowledge - the concept of bibliographic studies cognitive paradigm. The author demonstrates that bibliography is able to accomplish every process of knowledge transformation: its socialization, externalization, combining and internalization. Within the cognitive paradigm, bibliography is defined as a cognitive institution of the knowledge society with the purpose of knowledge generation and distribution it focuses on the system aspects of the documented knowledge conceptual content. The author also proves the need for enhancing cognitive character of library bibliographic activities and suggests tools and methods to intellectialize its cognitive and information activities. The article is sponsored by the RF Government (Order № 211 of March 16, 2013), Agreement № 02. А03.21.0011).


Гончарова Виктория Владимировна, Санкт-Петербургский государственный экономический университет, Санкт-Петербургский институт культуры  канд. пед. наук, доцент Санкт-Петербургского государственного экономического университета, докторант кафедры документоведения и информационной аналитики Санкт-Петербургского института культуры и искусств
Victoria Goncharova, St. Petersburg State University of Economics, St. Petersburg, Russia; St. Petersburg State Institute of Culture, St. Petersburg, Russia, Cand. Sc. (Pedagogy), Associate Professor, St. Petersburg State University of Economics, St. Petersburg, Russia, dept.kayap@unecon.ru, 21, Sadovaya st., 191023 St. Petersburg, Russia
Аннотирование лексикографических произведений
Abstracting lexocigraphical works

Отмечен возросший интерес к аннотированию как разновидности аналитико-синтетической переработки информации, что связано с тенденцией глобализации науки. Названы специалисты, изучающие этот вид свёртывания первичной информации, - библиографы, лингвисты, профессионалы в области информатики. Сделан акцент на том, что умение составлять аннотации согласно международным требованиям к научным, справочным и дидактическим работам сейчас необходимо преподавателям, студентам. Подчёркнуто разнообразие спектра отечественных лексикографических произведений. Охарактеризовано современное состояние аннотирования словарных изданий лингвистической терминологии на основе созданной в ходе исследования картотеки аннотаций. Выделены основные группы пользователей. Рассмотрены и репрезентативно представлены виды издательской аннотации на словарное произведение. Приведён пример анализа интернет-аннотаций на словарь (50 единиц). На основе текстов аннотаций выявлены негативные факторы, влияющие на информационную ценность данного вида вторичного информирования: недостаток важных для пользователя данных, неполное описание читательского адресата и др. Предложен план-макет аннотации для электронного путеводителя по отечественным лексикографическим произведениям с поаспектным анализом. Сделан вывод о том, что аннотирование - процесс, требующий больших интеллектуальных затрат. В части лексикографических произведений оно мало изучено специалистами и является перспективным для дальнейших научных разработок.

The increasing interest towards abstracting as a type of analytical and synthetical information processing due to science globalization trend, is emphasized. The professionals who study this primary information compression are bibliographers, linguists, and information specialists. The author argues that modern professors and students all have to and must learn abstracting in accordance with the international standards for scientific, research, reference and instructional works. The author points to the diversity of the national lexicographical studies and, based on the abstracts index obtained as a result of her study, characterizes the current trends in abstracting linguistic dictionaries. The key user groups are defined. Publishers’ abstracts of dictionaries are discussed and represented. The example of dictionary Internet-based abstract analysis is given (50 items). Based on the abstracts texts, main negative factors to impact information value of this secondary information source are revealed, that is: lacking data essential for users, incomplete description of targeted readership, etc. The author introduces a model plan for digital guides of Russian lexicographical works and complements the plan with the systematic aspect analysis. She concludes that abstracting is an intellectually intensive process. It is underexplored as far as lexicographical works are concerned, and offers many possibilities for further studies.


Парамонова Ирина Евгеньевна, Санкт-Петербургский государственный институт культуры  аспирантка Санкт-Петербургского государственного института культуры
Irina Paramonova, St. Petersburg State Institute of Culture, St. Petersburg, Russia, Post-graduate student, St. Petersburg State Institute of Culture, рar.ira@mail.ru, 2 Dvortsovaya emb., 191186 St. Petersburg, Russia
Корпоративная библиотека: право на жизнь
Corporate libraries: The right to life

Предпринята попытка ответить на вопрос, является ли корпоративная коллекция книг документным массивом, учрежденческим собранием книг или все же библиотекой. Проблема рассмотрена на примере компании «Лаборатория градопланирования» (Санкт-Петербург). Названы основные этапы становления и направления работы библиотеки компании. Рассмотрены особенности организации и опыт других корпоративных библиотек. Выявлены общие черты между корпоративными и специальными библиотеками, в частности научно-техническими, обеспечивающими удовлетворение информационных потребностей в профессиональной деятельности. Сделана попытка применить модель библиотеки как четырехэлементной системы Ю. Н. Столярова к феномену корпоративной библиотеки. Приведены рассуждения о том, насколько присущи библиотеке корпорации характерные признаки библиотеки как таковой - целевое назначение фонда, упорядоченность массива документов, наличие библиотечного специалиста. Отмечены различия между традиционным пониманием библиотеки как учреждения и взглядом на библиотеку как на живую самоорганизующуюся систему. Подчёркнута необходимость включения корпоративных библиотек в предмет библиотековедения, что позволит расширить границы социального влияния работников библиотечной отрасли.

The richness of the term “library” is revealed: from the common meaning (a depositary, collection of books and other publications) to that of the library science object (an institution, social institution). The attempt is made to identify whether corporate book collections make a document array, internal book collection, or a library. The case study of the “Laboratory of urban planning” Company (St. Petersburg) is offered. The main stages of the Company’s library development and vectors of work are discussed. Other corporate libraries’ experience is examined. The common features of the corporate and special, e.g. sci-tech, libraries, that satisfy information needs and demands in professional sphere, are revealed. The author also attempts to apply Yury Stoyarov’s four-component library model to the corporate library phenomenon. She speculates on whether the library core features are applicable to a corporate library - namely, collection purpose, document array orderliness, librarian supply. The differences between the traditional concept of a library and a library as a live self-organizing system are revealed. The need to include corporate libraries into the library science subject scope and therefore to expand social influence of librarians is emphasized.


Мохначева Юлия Валерьевна, Библиотека по естественным наукам РАН  канд. пед. наук, и. о. заведующей отделом наукометрических исследований Библиотеки по естественным наукам РАН
Yulia Mokhnacheva, RAS Library for Natural Sciences, Moscow, Russia, Cand. Sc. (Pedagogy), Acting Head, Scientometric Studies Department, RAS Library for Natural Sciences, j-v-m@yandex.ru, 11/11, Znamenka st., 119991 Moscow, Russia
Цветкова Валентина Алексеевна, Библиотека по естественным наукам РАН  доктор техн. наук, профессор, заместитель директора по научной работе Библиотеки по естественным наукам РАН
Valentina Tsvetkova, RAS Library for Natural Sciences, Moscow, Russia, Dr. Sc. (Technology), Professor, Deputy Director for Science and Research, RAS Library for Natural Sciences, vats08@mail.ru, 11/11, Znamenka st., 119991 Moscow, Russia
Библиометрия и современные научные библиотеки
Bibliometrics and modern scientific libraries

Рассмотрены возможности библиометрии для усовершенствования и дополнения библиотечно-информационных процессов в сопровождении научных исследований по различным темам: применение библиометрического анализа документопотоков научных организаций для мониторинга публикационной активности, а также для организации некоторых библиотечных процессов - комплектования и изучения информационных потребностей пользователей, для определения возраста актуальной информации. Отмечено фундаментальное значение библиометрии в исследовании документально-информационных потоков. Показано, что внедрение библиометрических практик в научные библиотеки повышает их статусность и превращает в активных участников системы научных коммуникаций. Приведены примеры использования библиометрии для выявления мошеннических схем и фальсификаций в научной практике. Охарактеризованы основные методы и методики проведения библиометрических исследований в научных библиотеках. Определены главные риски, связанные с внедрением библиометрических практик в систему оценок научных исследований. Подчёркнута необходимость наличия соответствующих компетенций у сотрудников научных библиотек для выполнения библиометрических исследований, что требует организации непрерывного профессионального образования, где особое значение приобретают семинары и тренинги, разработка методических пособий и рекомендаций, подготовка соответствующих специалистов в вузах.

The authors examine the possibilities of bibliometrics enhancing and complementing information and library processes to support scientific research: applying bibliometric analysis of science organizations’ document flows to monitor publication activities; using bibliometric methods to design and support scientific research in various subjects, and to organize certain library processes, e.g. collection development and user information demand study; and dating of relevant information. The authors focus on the bibliometrics fundamental importance for exploring processes of document information flows. They argue that the introduction of bibliometric procedures in scientific libraries would increase their status and make them actors of academic communication system. The examples are given of using bibliometrics for detecting fraud and adulteration schemes in science practice. The key methods and procedures of bibliometric research in scientific libraries are characterized. Main risks due to the introduction of bibliometrics into scientific research are defined. The authors emphasize the scientific libraries’ need for competent librarians which means developing continuous professional education system; within this context workshops and training courses, instructional aids and recommendations, training professionals at universities are also important.


Бескаравайная Елена Вячеславовна, Центральная библиотека Пущинского научного центра РАН (БЕН РАН)  старший научный сотрудник Центральной библиотеки Пущинского научного центра РАН (отдел БЕН РАН)
Elena Beskaravaynaya, Central Library, RAS Pushchino Research Center (RAS Library for Natural Sciences Branch), Pushchino, Moscow Oblast, Russia, Senior Researcher, Central Library, RAS Pushchino Research Center (RAS Library for Natural Sciences Branch), elenabesk@gmail.com, 3, Institutskaya st., 142290 Pushchino, Moscow Oblast, Russia
Харыбина Татьяна Николаевна, Центральная библиотека Пущинского научного центра РАН (БЕН РАН)  старший научный сотрудник Центральной библиотеки Пущинского научного центра РАН (отдел БЕН РАН), заслуженный работник культуры РФ
Tatiana Kharybina, Central Library, RAS Pushchino Research Center (RAS Library for Natural Sciences Branch), Pushchino, Moscow Oblast, Russia, Senior Researcher, Central Library, RAS Pushchino Research Center (RAS Library for Natural Sciences Branch), Natsl@vega.protres.ru, 3, Institutskaya st., 142290 Pushchino, Moscow Oblast, Russia
Результаты сравнительного анализа публикационной активности учёных Пущинского научного центра РАН
Comparative analysis of RAS Pushchino Research Center’s publication activities

Представлено исследование, в котором на основании данных ведущих мировых информационно-библиографических ресурсов - Web of Science Core Collection и Scopus - проведён комплексный сопоставительный анализ деятельности учёных в научно-исследовательских институтах Пущинского научного центра (ПНЦ РАН). В работе дана оценка публикационной активности и цитируемости учёных НИИ ПНЦ РАН, также проведено сравнение информационных источников, используемых в процессе библиометрического анализа. Объектом библиометрических исследований стал документально-инфор­мационный поток учёных ПНЦ РАН как особый компонент информационной среды. Отмечено, что большой объём собранных данных о публикационной активности учёных ПНЦ РАН позволяет решить следующие задачи: определить наиболее плодотворных и наиболее цитируемых авторов; провести корреляции между типом публикаций и их цитируемостью; раскрыть международные связи учёных институтов ПНЦ РАН; выявить организации, участвующие в финансировании фундаментальных научных исследований и др. В результате проведённого исследования выявлено, что НИИ ПНЦ РАН по многим показателям занимают лидирующие позиции и обладают хорошим интеллектуальным потенциалом.

The authors present the study based on the data of the leading information and bibliographic resources, namely Web of Science Core Collection and Scopus. The complex comparative analysis of scientific activities of the scientists of the research institutes of Pushchino Research Center of the Russian Academy of Sciences was accomplished. Their publication activities and citations are evaluated, and information sources used in bibliometric analysis are compared. The bibliometric study focused on the document information flow by Pushchino scientists as a special component of the information environment. The big volume of collected data on the publication activities of RAS Pushchino Research Center enables to define the most productive and most cited authors; to correlate between publication type and citation; to reveal international contacts of the scientists and researchers; to reveal organization funding basic research; to make foundation for mining patterns in the development of research areas in physicochemical biology most significant for the Center. The case study reveals that the Russian Academy of Sciences Pushchino Research Center holds leading positions and has a promising intellectual potential.


Вахрушев Максим Васильевич, ГПНТБ России  канд. пед. наук, старший научный сотрудник ГПНТБ России
Maxim Vakhrushev, Russian National Public Library for Science and Technology, Moscow, Russia, Cand. Sc. (Pedagogy), Senior Researcher, Russian National Public Library for Science and Technology, vahrushev@gpntb.ru, 17, 3rd Khoroshevskaya st., 123298 Moscow, Russia
Портал «Научный архив» ГПНТБ России как часть инфраструктуры научной коммуникации
The RNPLS&T’s Science Archive Portal in the scientific communication system

Рассмотрена инфраструктура научной коммуникации на примере ГПНТБ России. Представлены функциональные особенности «Научного архива» ГПНТБ России, отмечено, какие именно научные труды индексируются на портале. Приведены статистические показатели наполняемости «Научного архива», а также пример метаданных, хранящихся в индексе. Проанализированы составляющие методики ранжирования научного труда. Приведены статистические показатели ранжирования научных трудов в срезе научных работ, например статья или учебное пособие. Подчёркнуто, что технологической основой «Научного архива» является СУБД МоngoDB. Индексы научных трудов, учётные данные пользователей, статистика поиска по базе данных, метаданные научных трудов, индексирующиеся поисковыми серверами интернета, реализованы и функционируют с учётом требований протоколов концепции Открытого доступа. Отмечена функциональная особенность «Научного архива» - система депонирования, которая действует на основе передачи авторской лицензии правообладателем «Научному архиву». Сделан вывод: в информационно-технологическом обществе и рядовой научный сотрудник, и маститый учёный могут столкнуться с проблемой «нехватки» коммуникационной среды. Это свидетельствует о том, что «Научный архив» и другие порталы являются частями обширной научной среды.

Scientific communication infrastructure is examined by the example of the Russian National Public Library for Science and Technology. The functional features of RNPLS&T’s Science Archive are discussed. Types of scientific works to be indexed via the portal are presented. Statistics of the Science Archive representation is given, and the metadata being stored is characterized. The author analyzes the ranking methods for academic works, and cites statistical ranking data for different types of scientific works, e. g. articles or learning aids, etc. The МоngoDB DBMS makes the technological foundation for the Science Archive. Academic works indices, user account data, database retrieval data, metadata of academic works indexed by the Internet search servers are implemented and operate in compliance with the Open Access protocols. The depositing functionality is licensed to the Science Archive by a copyright owner. The author concludes that in the information and technological society a common researcher and a prominent scientists may lack the communication environment. This evidences that the Science Archive and similar portals make the essential part of the vast science environment.


Власова Светлана Александровна, Библиотека по естественным наукам РАН  канд. техн. наук, ведущий научный сотрудник БЕН РАН
Svetlana Vlasova, RAS Library for Natural Sciences, Moscow, Russia, Cand. Sc. (Technology), Leading Researcher, RAS Library for Natural Sciences, svlasova@benran.ru, 11/11, Znamenka st., 119991 Moscow, Russia
Электронная библиотека сборников научного семинара «Информационное обеспечение науки: новые технологии»
The digital library of the proceedings of the workshop “Information Support of Science: New Technologies”

Статья посвящена электронной библиотеке сборников научного семинара «Информационное обеспечение науки: новые технологии», впервые организованного Библиотекой по естественным наукам РАН в 1985 г. Первая версия автоматизированной системы, поддерживающей ЭБ, была разработана специалистами БЕН РАН в 2005 г. Рассмотрены информационная база ЭБ, состоящая из четырёх БД (персоны, организации, источники, публикации), и структура записей в БД. В связи с тем, что программное обеспечение, поддерживающее первую версию ЭБ, устарело, в настоящее время на основе современных технологий разработана новая версия. Вся информация, накопленная в прежней версии ЭБ, успешно сконвертирована в новую версию. Новая автоматизированная система, поддерживающая ЭБ, состоит из двух модулей - административного и пользовательского: в первом вводятся и редактируются данные, второй представляет собой специальную поисковую систему, которая обеспечивает поиск статей в ЭБ. Электронная библиотека сборников семинара находится в свободном доступе на сайте БЕН РАН (http://www.benran.ru/libsem/). Рассмотрены особенности поиска статей по различным областям данных: слова из названия статьи, фамилия автора, год издания сборника, организация (место работы автора). Приведены примеры поисковых запросов, показана навигация по элементам библиографических записей.

The author reviews the e-library of the proceedings of the scientific workshop: Information Support of Science: New Technologies, hold by the RAS Library for Natural Sciences since 1985. The original computer system to support the e-library was designed by the Library specialists in 2005. The author examines the EL information foundation comprising four databases (personalia, institutions, sources, publications), and the entry structure. Today, the new version of the software has been developed, and all information accumulated in the former EL version has been converted into the new one. The new integrated computer system consists of the administration and user modules: the data are entered and edited within the former, and the latter is a special retrieval system for searching articles in the EL. The electronic library of the workshop proceedings is available free via the RAS LNS website (http://www.benran.ru/ libsem/). Search by various fields is characterized: by words in the title, by author’s name, year of publication, (author’s) institution. The queries examples are given, the navigation through bibliographic entry elements is demonstrated.


Бабиева Наталья Анатольевна, Казанский государственный институт культуры  канд. пед. наук, доцент кафедры информационных технологий и режиссуры мультимедиа Казанского государственного института культуры
Natalia Babieva, Kazan State Institute of Culture, Kazan, Republic of Tatarstan, Russia, Cand. Sc. (Pedagogy), Associate Professor, Kazan State Institute of Culture, Kazan, Republic of Tatarstan, Russia, natbabieva@mail.ru, 142/1, Voenny gorodok 2, 420059 Kazan, Republic of Tatarstan, Russia
Ключенко Тамара Ивановна, Казанский государственный институт культуры  доктор пед. наук, профессор, председатель Диссертационного совета Д 210.005.01 «Библиотековедение, библиографоведение и книговедение» Казанского государственного института культуры, заслуженный деятель науки Республики Татарстан, лауреат премии Правительства РФ в области образования
Tamara Klyuchenko, Kazan State Institute of Culture, Kazan, Republic of Tatarstan, Russia, Dr. Sc. (Pedagogy), Professor, Head, Information Technology and Producing Multimedia Chair, Kazan State Institute of Culture, kluchenkoT@rambler.ru, 3, Orenburgsky tract, 420059 Kazan, Republic of Tatarstan, Russia
Дрешер Юлия Николаевна, Республиканский медицинский библиотечно-информационный центр, Казань  доктор пед. наук, профессор, директор Республиканского медицинского библиотечно-информационного центра, заслуженный работник культуры Республики Татарстан, отличник здравоохранения РФ, лауреат премии Правительства РФ в области образования (Казань)
Julia Drescher, Republican Medical Library Information Center, Kazan, Republic of Tatarstan, Russia, Dr. Sc. (Pedagogy), Professor, Director, Republican Medical Library Information Center, Dresher07@yandex.ru, 125, Khadi-Taktash st., 420059 Kazan, Republic of Tatarstan, Russia
Дистанционное библиотечное образование в эпоху глобализации и информационных технологий: опыт и перспективы
Distance library education in the era of globalization and information technologies: The experience and prospects

В статье отмечено, что современный период, характеризующийся активными процессами информатизации и глобализации, стимулирует формирование единого образовательного пространства. Вместе с тем происходящая трансформация библиотечной отрасли вносит корректировки в содержательную составляющую подготовки библиотечных специалистов. Информационно-технологическая среда требует от библиотек максимально быстрой адаптации к новым условиям. Подчёркнуто, что без высококвалифицированных кадров, способных работать в новых условиях, невозможно формирование сложной библиотечной инфраструктуры. В качестве перспективной формы подготовки библиотечно-информационных специалистов в условиях единого образовательного пространства предложено рассматривать дистанционное обучение. Освещён опыт внедрения дистанционных форм образования на примере Казанского государственного института культуры, где на платформе MOODLE реализовано удалённое обучение для ряда дисциплин. Приведены результаты опроса удовлетворённости студентов дистанционной формой обучения. Зафиксирована разница мнений студентов дневного и заочного отделений. По результатам исследования сделан вывод о том, что большинство студентов не готовы полностью перейти на дистанционное обучение. Названы основные условия, приводящие к высокой результативности удалённого обучения, его основные преимущества и недостатки. Внедрение дистанционного образования признано условием реализации образования европейского уровня в российской высшей библиотечной школе.

The current period is characterized by intensive informatization and globalization processes and stimulates building the single education space. At the same time, the ongoing transformations in the library area makes adjustments in the content of training librarians. The expanding information and technological environment requires libraries to adapt as fast as possible. The authors emphasize that building a complex library infrastructure is impossible without highly competent specialists. The authors suggest that distance learning is a promising trend in training library and information specialists in the single education space. They review the experience of distance learning in Kazan State Institute of Culture where it is introduced in several disciplines. The results of satisfaction survey are presented. The difference in the opinions of the full-time and off-campus students is demonstrated. Based on the survey, the authors conclude that most of the students are not ready to switch to distance learning. Main provisions for the highly efficient distance education, its main advantages and disadvantages are revealed. Introduction of distance learning is seen as essential for increasing efficiency of the Russian higher library schools.


Клюев Владимир Константинович, Московский государственный институт культуры, Московский государственный лингвистический университет  канд. пед. наук, профессор, заведующий кафедрой управления информационно-библиотечной деятельностью Московского государственного института культуры, профессор кафедры библиотечно-информационной деятельности Московского государственного лингвистического университета, почётный работник высшего профессионального образования РФ
Vladimir Kluev, Moscow State Institute of Culture, Moscow State Linguistic University, Moscow, Russia, Cand. Sc. (Pedagogy), Professor, Head of Information Library Services Management Chair, Moscow State Institute of Culture; Professor, Library and Information Work Chair, Moscow State Linguistic University, kuibd-biin@mgik.ru, 7, Bibliotechnaya st., 141406 Khimki, Moscow Oblast, Russia
Наследие Н. С. Карташова в контексте современности
Nikolay Kartashov’s heritage today

Представлен обзор проблематики и охарактеризованы участники межвузовской научно-практической конференции, посвящённой 90-летию со дня рождения профессора Н. С. Карташова (1928-2011) - выдающегося деятеля библиотечной науки и практики, известного учёного-библиотековеда, крупного организатора библиотечного дела, заслуженного работника культуры СССР. Н. С. Карташов впервые обосновал принцип системного подхода к изучению и организации библиотечного дела, разработал концепции регионального и сравнительного библиотековедения. На конференции объективировалось значение личности и научных идей Н. С. Кар­ташова в контексте современного библиотековедения. Акцент был сделан на характеристике Н. С. Карташова как учёного, управленца и педагога. В проблемно-дискуссионных, постановочных и практико-ориентированных докладах рассматривались теоретико-методологические и методические аспекты заявленной тематики. Особый интерес вызвало осмысление в современном контексте предложенного и обоснованного Н. С. Карта­шовым термина «региональное библиотековедение», а также изложенные возможности использования этой актуальной концепции в отраслевом образовании и библиотечной практической деятельности. Конференция отличалась обширным блоком стендовых докладов, в которых раскрыты вклад Н. С. Карташова в библиотечное дело и библиотековедение, в том числе методологические подходы и теоретические инструменты регионального библиотековедения, концепции библиотечного управления на основе функционального моделирования, модернизации системы территориального библиотечного обслуживания и др.

The author reviews the subject scope and the presentations of the inter-university research and practical conference hold on the occasion of the 90-th anniversary of Professor Nikolay Kartashov (1928-2011), a prominent library scientist, an architect of the USSR librarianship, the USSR Honored Worker of Culture. It is Nikolay Kartashov who was the first to substantiate the system approach principle in the library studies, and to develop the concepts of regional and comparative library studies. At the conference, the significance of Kartashov’s personality and science concepts were objectified within the context of modern library science. The participants focused on characterizing Kartashov as a scholar, administrator, and pedagogue. In their discussion, problematic, and practice-oriented papers, theoretical, methodological and methodical aspects were analyzed. The participants were examining the term “regional library studies” within the modern context and the possibility to apply this relevant concept in the professional library education and library practice. The Conference specific feature was the wide range of poster papers; the speakers revealed Kartashov’s contribution into the library science and practice, in particular, methodological approaches and theoretical tools of the regional library studies, the concepts of library management based on functional modeling, revamping the system of territorial library services, etc.